Měření a omezování trafficu

Milan Krčmář milan.krcmar na seznam.cz
Pondělí Duben 14 16:57:31 CEST 2003

Včera v SM jsme mluvili i o řešení spravedlivého vytížení internetové linky.

Jedno z řešení je následující: kapacita se rozdělí rovnoměrně mezi účastníky,
dejme tomu 2 Mbity pro 50 lidí dělá 40 kbit pro jednoho. To bude minimum,
které bude mít každý zaručeno. Vždy mu to pojede aspoň 40 kbit. Protože ale
těch 40 kbit nebude stahovat každý pořád, zbyde v konkrétním okamžiku
volná kapacita. Ta se rozdělí rovnoměrně mezi ty, kteří zrovna tahají. V praxi
to bude znamenat, že pokud stáhnete něco krátkého v době, kdy nikdo jiný netahá,
pojede Vám to těch 2 Mbit. Pokud budete zrovna tahat čtyři, pojede to každému
512 kbit. Pokud to bude zrovna přetížený, pojede to 40 kbit, ale méně ne.

Čísla jsou pouze ilustrativní, v žádném případě z toho nevyplývá, že v klfree
budeme garantovat zrovna 40 kbit. Je možné, že to bude 16 kbit nebo třeba 100.
Záleží na způsobu, jakým se připojíme, a na počtu lidí.

---

Nastíněný mechanismus byl obecně přijat. Já jsem navrhoval ještě další doplněk, ten už ale neměl jednoznačnou podporu. Jde o to, jak lidi přinutit, aby
vykazovali jen špičkovou zátěž (tj. brouzdání nebo občasné stáhnutí jednoho
většího souboru) a nespustili si nějaké stahování co to dá celou noc a den.
Když budeme mít na 2 Mbit síti jednoho takového sosače a zbytek v pohodě,
pojede mi to ve špičkách pouze 1 Mbit, protože ten druhej megabit vezme sosač.
Navrhované doplňkové řešení je počítat přenesená data a pokud uživatel přesáhne
měsíční kvótu, bude omezen na ten podíl (v mém příkladě 40 kbit) a nebude dále
využívat zbytkovou volnou kapacitu.

Jaké jsou názory na tento doplněk? Někdo tvrdil, že je to zbytečné další
omezování, ale já si myslím, že to naopak zabrání tomu, aby nás slušné lidi
omezovali různí sosálisté.

Milan