Re: Jakou anténu?

K5 darth.moula na seznam.cz
Pondělí Červen 13 00:34:04 CEST 2005

Problém jakou anténu zvolit, je podstatně složitější, než se na první pohled zdá.
V ideálním případě totiž Wi-Fi funguje tak, že všichli klienti používají všesměrovou anténu. Zdá se to jako blbost, ale blbost to
není, protože to vyplývá z principu, jakým se jednotliví klienti snaží domlouvat na společném vysílání:
klientská anténa vyšle do éteru "já chci vysílat"
ostatní klienti tento požadavek vyslyší a zmlknou, AP pošle potvrzení že klient může vysílat
klient odešle data+info že je hotovo
ostatní klienti to slyší a tím pádem vědí, že se nyní mohou dožadovat zase svého a po náhodně dlouhé pauze to zkusí
ten klient, který promluvil jako první, celé kolečko zopakuje
postupně se prostřídají všichni a pásmo je při tom využité na maximum

Jiná situace je, když klienti používají úzce směrové antény:
klientská anténa vyšle do éteru "já chci vysílat" (protože neslyší souseda, který právě vysílá, zaruší ho tím)
ostatní klienti tento požadavek neslyší (resp. slyší ho jen ti, kteří jsou v dosahu úzkého paprsku nebo v dosahu laloků antény),
tudíž nezmlknou a do dalšího vysílání klienta "kecají" se svými požadavky, což vede k tomu, že klienti musejí požadavky i data
posílat vícekrát, než se je povede APčku přijmout bez chyb

A teď otázka: proč sdružení lpí na úzce směrové anténě, když je to vlasně horší? Výše uvedený "ideální" příklad vychází z
předpokladu, že široko daleko není nikdo a nic, kdo používá Wi-Fi na plus mínus třech kanálech jako AP v onom příkladě. Že se tedy
nemůže stát, aby "cizí" vysílání kecalo/kecala do mého provozu a i opačně, aby moje vysílání kecalo do provozu jiných AP. Je zřejmé,
že když nejsme uprostřed Wi-Fi prostého prostředí, že musíme za cenu horší funkčnosti zvolit variantu, ve které se jednotlivá Apčka
navzájem ruší co nejméně (bylo by naivní si myslet, že se navzájem neslyší vůbec). Čili je zvolena varianta, kdy se do vysílání mezi
klientem a APčkem A nemíchá datový provoz mezi klienatam a APčkem B (C, D, E...). Opačná varianta, kdy by všichni slyšeli všechny,
by vedla k tomu, že by se nikdo nemohl rozumně dostat ke slovu.

Toť můj laický, ničím nepodložený názor, který může být zcela pomýlený.
K5