Omezení P2P

K5 darth_moula na atlas.cz
Neděle Únor 8 19:59:36 CET 2004

Pročítal jsem si provozní řádky několika dalších komunitních sítí a všude
řeší stejný problém s P2P. Nejjednodušší řešení na které jsem narazil, bylo
administrativní:
mezi polednem a půlnoci je povolena max rychlost na
rychlost_linky/počet_platících_uživatelů a mezi půlnocí a polednem je
rychlost bez omezení (ať se stahovači mezi sebou poperou) a na routeru mají
TCP/IP pakety přednost před UDP pakety (tohle umí například m0n0wall).
Samozřejmě to ale neřeší problém, že někdo nebo něco musí traffic hlídat.

Z P2P programů mám zkušenost s eMule, kde je scheduler a není problém v něm
nastavit různé rychlosti pro různý čas.

Pokud jde o ten nápad sdílet v klfree vzájemně data, což by asi opravdu
pomohlo [ kolik z vás si stáhlo Pána prstenů 3 ? ;-) ], jsem pro, ale musí
se pro to stanovit pravidla a najít vhodné technické řešení. Domnívám se, že
data nejlépe distribuuje BitTorrent nebo právě eDonkey/eMule/Overnet,
protože dokáží rozložit zátěž mezi všechny zúčastněné během stahování.
Rozhodně tedy není vhodné http a ftp stahování nebo DC++, kdy se nejprve
musí stáhnout celý soubor a teprve lze pak ho nasdílet (principy ostatních
P2P neznám).

Pokud se někdo chcete podívat jak to řeší jinde, tady je seznam komunitních
sítí:
http://www.czfree.net/forum/showthread.php?threadid=7487

K5 (alias D.M.)