decibely

Milan Krčmář milan.krcmar na seznam.cz
Středa Březen 19 12:46:55 CET 2003

Chtelo by to hlavne fakt napsat nejaky clanek od vykonu. Tim nadavam sobe,
ne Tobe, Beny.

S tim nasobenim je to tak:

dB (decibely) vyjadruji pomer (cili) nasobek nejake hodnoty, cj. urcuji,
KOLIKRAT je dana hodnota vetsi, nez nejaka vztazdna, vztazna hodnota se
uvadi tim tretim pismenem

dBm - udavaji vykon vysilace vztazeny k 1 mW (0,001 W)
dBW - udavaji vykon vysilace vztazeny k 1 W
dBi - udava, kolikrat vetsim vykonem v nejsilnejsim smeru vyzaruje antena
      v pomeru k hypoteticke antene, ktera by vyzarila privedeny vykon
      do vsech smeru rovnomerne (neplest se vsesmerovkou, ta vyzauje
      360 stupnu, ale vertikalne treba jen 20 stupnu, tahle hypoteticka
      vyzaruje ve vsech smerech - jakoby koule)
dBd - podobne, jako dBd, ale hypotetickou antenou je dipol, ten ma
      myslim cca 1,25 dBi

Tak a jak je to s tim nasobenim? Decibely jsou logaritmicka jednotka.
Jsou definovany jako

10 * log(p),

kde p je pomer a log je logaritmus o zakladu 10,

tj, treba 100 mW vyjadrim v dBi:

100 mW = 100 . 1mW (dBi je vztazeno k 1 mW), tj. pomer je 100

10 * log(100) = 20, tj. 100 mW je 20dBi

dalsi priklad: 100 mW vyjadrit v dBW

100 mW = 0,1 . 1 W, tj. p = 0,1

10 * log(0,1) = -10, tj. 100 mW je -10dBW.

Tak a ted cele kouzlo. Plati ze pokud cisla nasobim, tak jejich logaritmy
se scitaji:

pokud      c  =     a  .     b,
tak    log(c) = log(a) + log(b)

To je duvod, proc se decibely pouzivaji. Vykony ve Wattech nasobis, ale
v decibelech to jen scitas.

Obecne plati

p = 2 -> 10 * log(2) = zhruba 3 dB
dvojnasobek odpovida zhruba 3 dB

p = 10 -> 10 * log(10) = presne 10 dB
desetinasobek odpovida zhruba 10 dB

Kolikanasobek je 13 dB?
10 + 3 = 13
10 * 2 = 20 ... 13 dB je dvacetinasobek

Kolikanasobek je 36 dB?
10 + 10 + 10 + 3 + 3 = 36
10 * 10 * 10 * 2 * 2 = 4000 ... 36 dB je 4000-nasobek

Podobne 16 dB je 40-nasobek.

Takze mas-li vykon vysilace 16 dBm, tak ve wattech je to 40 * 1mW = 40 mW.
Kdyz k tomu pridas antenu 10 dBi, tak sestava bude oproti hypoteticke
antene vyzarovat 16 dBm + 10 dBi = 26 dB = 400 nasobek = 400 mW.

Podobne, jako nasobeni je v dB scitanim, tak deleni je odecet:

10 dB - 3 dB = 7 dB
10    / 2    = 5...   tj. 7 dB je zhruba petinasobek.

Snad vysvetleno.

MilanK