navrh

Milan Krčmář milan.krcmar na seznam.cz
Čtvrtek Březen 13 11:48:38 CET 2003

Úvod
----

Tak zatím jsem se drže, mám nějakou práci a chtěl jsem reagovat až večer,
ale rozvíjí se tady debata tak pesimistická, že se musím se svým názorem
přidat. Nevyprovokoval mne zrovna jen poslední Jeníkův názor.

Celkový dojem z HQ
------------------

Já jsem z HQ nebyl nějak nespokojenej. Nečekal jsem víc. Mělo to IMHO svůj
přínos, projednalo se tam pár opravdu důležitýh věcí a to byl důvod, proč
jsem takovou schůzku navrhnul. Šlo především o řešení situace vzniklé
připojením Mrx do ČRA, přestože to tak nebylo úplně pojato, myslím, že
důležité věci jako je vztah klfree k Mrx a řešení konektivity se tam zmínily.

Komerční Frantík
----------------

Dále musím hájit Frantíka a lidi kolem něj. Nepřipadá mi jako další provider,
jak tu zaznělo. Já se na to dívám tak, že je prostě blíž realitě, než "duch
klfree", že nemá jen ducha, ale také něco dělá. Uvědomuje si, že většině lidí
jde o napojení do mnohem větší sítě, než jaká by pokrývala kladenskou
komunitu, tj. do Internetu. Je to odbočka, ale jsem přesvědčenej, že většině
lidí jde o Internet a spojení s kladenskými sousedy nebo příbuznými je jen
část toho, co pro ně Internet znamená. Já osobně využívám současnou síť tak
z 95% pro přístup do Inetu a zbytek je komunikace s kladeňáky. Zpět
k Frantíkovi. Já to vidím tak, že se vzmohl na víc, než my ostatní, že i bez
různých schůzek dal dohromady dost lidí a web, na kterém jsou nějaké informace
a nějaké představy. Nepostřehl jsem žádný plán fungovat nějakým komerčním
způsobem, nemá plán vydělávat. Chce náklady na síť jasně viditelně rozpočítat
rovnoměrně mezi členy. Myslím, že je to v pořádku.

Stovka na páteř
---------------

Další odstavec věnuju příspěvkům "navíc", "na páteř", "na zdokonalení" atp.
Jde prostě o nějaké financování a mně se v HQ na něm nelíbilo, že nemá
definovanou hranici, co do něj spadá a co ne. Padnul tam myslím dobrý návrh,
jak to oddělit. Každý zafinancuje zařízení, které mu umožní připojit se.
Zbytek je financován společně. Znamená to víc peněz, než jen ta stovka. Např.
u mne: router iris, anténu na Benyho a wifikartu zaplatím já. Každý klient
na mém AP zaplatí svoji wifikartu a anténu. AP je tu navíc, hradí se společných
peněz. Takhle to v podstatě má i Frantík. Peníze na tu "přidanou technologii"
se rovnoměrně rozpočítají mezi členy. Peníze do takového fondu potečou jednak
jednorázovými vyššími vklady na začátku, jednak pravidelnou tzv. "stokorunou"
v průběhu. Je to velký zásah do financování a nejsem si jist, jestli při
různorodosti sítě jde něco takového uřídit, dalo by se hlasovat.

Druhá možnost je vytvořit nějakej fond jen tak, bez přesné definice účelu
a prostě z něj financovat, co se uzná za vhodné. To by šlo udělat tak, že to
prostě rozhodne jeden člověk, a to Beny :-) Bude za Inet vybírat víc, než
platí providerovi a přebytek bude dávat do fondu. Myslím, že to podobně
funguje v té části CZfree, která routuje na Anděl. Tam mají zdarma přípojku
do Inetu od Transgasu, přesto od členů vybírají za Inet měsíčně nějaké peníze.
Kam ty peníze jdou?

Navrhuju nějak hlasovat o těchto dvou možnostech. První: udělat společné
financování až na úroveň nákupu AP. Druhá: fond z přebytků poplatků za Inet.
Třetí: můžete navrhnout.

Závěr
-----

Závěr ať si udělejte sami, připsal jsem "jen" pár názorů. Nereagoval jsem
na všechno, třeba to ještě časem doženu :-)

MilanK
technická a PR stránka klfree :-)