prispevek od javanda@centrum.cz ( Jana Vankona )

Jenik mracek na stromc.cz
Pondělí Červen 30 13:05:55 CEST 2003

Nemohl jsem a musim vam podstoupit email ktery jsem dostal od Jany Vankonve,
aby jste si udelaly vlastni nazor.
Klfree je vec verejna.
Nektere soukrome veci jsem zakomentoval.

Jenik

Kdyz uz kazdy vime o koho jde, tak bych toho rada vyuzila a pripojila svuj
pohled. Ted to nepujde na konferu a)protoze se mi nechce zkoumat jak to tam
nacpat pres NEWSy - Franta to umi, ja to jeste nezkousela a pres webovy mail
to tam jeste pred 2 dny neslo a za b)to jsou takove interni informace:-)))

Jednak - zaslechla jsem, ze jsou obavy aby se Franta neodtrhnul a nezacal to
delat komercne. Haha, to me fakt pobavilo. Ted ma 2 zamestanani, obe u
nekomercnich instituci. Je mu jasne, ze kdyby sel do jedne normalni firmy,
tak by mohl dostat klidne dvojnasobek penez a mel by jeste vic casu. Ale
neudela to - je to takovy silne antikomercni typ:-))). Jak bych byla obcas
rada kdyby se do toho dal dotlacit, ale neda se. Jeste kdyz nebyl nas
1000
 ****
na svete, tak Franta sliboval, jak bude chodit domu brzy, pomahat - jo a ted
je ******* roku, muz chodi domu denne v sedm vecer a pak jeste beha kolem
wifi. Je to totiz "zazrany sitar" - a dela veci zasadne jen proto, že ho to
bavi :-))).

Ted trosku informaci o tom, jak tu vznikla "nase" aktivita. To jednou chodil
pan od UPC a ptal se jestli by lidi chteli net. V nasem dome ho 3 lidi
servali ze uz tu mel davno byt a ja ho asi dorazila (Franta nebyl doma) tim,
ze kdyby na to prislo, bezdrat tu muze fungovat za par mesicu. Hi, jake bylo
moje prekvapeni, kdyz asi za 3 dny prisel clovek od nas z domu a co tedy ma
delat kdyz chce net. Postvala jsem ho at postouchne Frantu aby neco rozjeli
:-))) Mela to byt jen mala mistni akce v ramci dvou tri ulic, ale pocatecni
zajem byl maly, tak jsme zacali delat "pocatecni pruzkum" - letaky do
schranek s tim, aby se lidi ozvali pokud by o neco takoveho meli zajem - a
to tentokrat na vetsim uzemi. To uz se ozvalo vic lidi - a taky prisel
MilanK s nabidkou, ze se muzeme pripojit na sit Klfree. Brali jsme to jako
pomocnou ruku nez se dopocteme takoveho zapojeneho poctu lidi, abychom meli
na vlastni linku, ale jakemukoli spojeni jsme se nebranili.

Maly problem je v tomhle: vetsina lidi "tam u vas" ma techniku jako konicka,
chce si s tim vyhrat. To je v poradku, samozrejme.
Nase idea byla od zacatku trosku jina - jsou lidi co technice vubec
nerozumi. Chteli by levny net, chteli by hrat hry, browsit vsude mozne,
nechteji si ale sami platit pevnou linku, modem je omrzel. Tihle lidi jsou
treba duchodci, casto rodiny s detmi (maminky na materske - hi, ci jsou tak
asi ty denni grafy u nas, kdyz Franta chodi domu po sedme...), deti kterym
rodice tohle vyridi za vysvedceni aby mohly uz o prazdninach sedet u PC
neomezene dlouho a rodina pritom neprisla na mizinu :-))) a tak. Samozrejme
obcas nejaky ekonom nebo tak, ale ani oni nechteji nic jineho nez mit sit,
na zacatku do toho neco dat a pak jen a jen fungovat. Je jasne, za tady
metoda samospravy jednotlivych AP dost dobre udelat nejde.

Mame takove "know-how": vyhlidne se pekny vysoky dum (nekolik domu)v miste,
kde se nam hlasi hodne lidi. Tam se pokusime domluvit umisteni AP-cka s tim,
ze ti lidi se o to prave nemuseji starat. A takhle to delame treba prave v
oblastech, kde se nam uz nekolik lidi nahlasilo samo, ale nemaji signal a my
potrebujeme je nejak pokryt (tak jako - musime nahazet letaky tam a tam, ten
dum je pekne vysoky a tihle 4 lidi z jeho okoli uz nas ostreluji maily mesic
:-))).

A co je nejhorsi, uz jenom divat se na to jak ti lidicky pribyvaji nas
hrozne tesi. Je to blby, ale jiny motiv v tom fakt neni :o) A tak i ja tady
v ramci materske napr. vyrizuju informovani nekterych zajemcu a tak (desne
me stvou ti co stale psali jak to chteji a najednou nic a po mesici z nich
vypadne ze uz jedou na MRXe - pote, co jsem je upozornovala, at daji vedet
jestli uz nemaji zajem). A nebo resim akutni potize kdyz je potreba - jo ten
Jurak mel pred par dny vira a souhlasi s nastavenim firewallu, nemel by byt
problem. Ale vsichni tihle lidi do toho jdou prave jen proto, ze je cena tak
nizka - treba uz pri 500Kc by si radsi nechali ten modem.

Osobne si myslim, ze kdyby mel kdokoli z Rozdelova, ze Sitne nebo z centra
zajem o tenhle typ lidi "jen platim a nechci nic vedet", staci vytisknout
letacky, donest na hlavni postu, nechat nahazet do schranek (pozor - chteji
dvacetnik za kus). A pak byste meli lidi vic nez je tady v Krocehlavech, o
tom nepochybuju :-))). Ale proste pulka nebo 2/3 by se jich chtela jen vezt,
tak jako tady.

Myslim ze tady ty neshody prameni z vetsi casti prave z toho, ze je napojeny
"jiny typ uzivatele". Nevim, jestli by obe metody financovani "pres
jednotlive nody" a "celkovy prispevek" fungovaly pod jednou strechou, nejsem
pravnik. Chtelo by to se konecne dohodnout.
Jen jeste poznamka - jako takova nastenka se mi ten web docela libi (kdyz
stejne na evidenci financnich toku bude muset byt vnitrni web). Na to aby si
clovek precetl co ma delat kdyz chce pripojit to vcelku staci. Jen nabizim
pomoc - nekdy by ty clanky zje
1000
vne chteli trochu korekci, na verejnost by asi
meli jit texty trosku "uhlazene" - bez chyb a nekdy trosku lip formulovane.
Ted narazim na stary web (aby se z nej mechanicky vse nepretahovalo) -
precejen formulace ze "signal je nachylny na prekazky" by mozna snesla
nejakou nahradu :-))). Klidne s timhle vypomuzu. Jana Vankova